Exempel på digitala kanaler kan vara:
- Sociala medier
- Sökmotorer
- SMS
- Hemsida
- App
Exempel på digitala kanaler inkluderar sociala medier och plattformar som Google, Meta och Linkedin med kanaler som Youtube, Facebook, Messenger, Instagram och Threads.
Det är ofta stora skillnader mellan olika sociala mediekanaler och en stor variation för både räckvidd och på användardemografi beroende av kanal.
Youtube är den största sociala mediekanalen i Sverige med flest användare under dom senaste 12 månaderna enligt en studie publicerad 2024 av Internetstiftelsen.
Efter Youtube och rankat utifrån flest antal användare under dom senaste 12 månaderna följer Facebook, Instagram, Snapchat och LinkedIn.
Ålder spelar roll för val av digital kanal.
Gymnasieungdomar föredrar Snapchat där över 90% uppger att dom någon gång använt Snapchat under dom senaste 12 månaderna.
Därefter följer Youtube, Instagram och TikTok som dom kanaler flest gymnasieungdomar uppger att dom använt någon gång under dom senaste 12 månaderna.
Youtube är den kanal som 90-talister och äldre oftast besöker och därefter kommer Facebook som den kanal flest uppger att dom använt under som senaste 12 månaderna.
Exempel på än så länge kanske mer okända sociala mediekanaler har vi Bluesky, Yubo och Mastodon.
Bluesky är en kanal som ökat kraftigt i antal användare under senare hälften av 2024 bland annat genom att värva nya användare från X.
Däremot uppges X ha fler än 200 miljoner användare vid slutet av 2024 att jämföra med Blueskys ca. 20 miljoner användare.
Så Bluesky har en bit kvar innan dom på allvar kan utmana X i antal användare.
Ovan statistik är hämtad för Internetstiftelsen och Resumé
Hänvisningar hittar du:
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2024/sociala-medier/
https://www.resume.se/kommunikation/media/flykten-fran-x-far-bluesky-att-vaxa-nar-over-20-miljoner-anvandare/
Exempel på sökmotorer är Google, Bing, DuckDuckGo, Yandex och Ecosia.
Enligt Statista är det nästintill uteslutande Google som är svenskarna val av sökmotor och som har över 91% räckvidd för dom svenska internetanvändarna.
Jämfört med Bing som når ca. 6% av svenska internetanvändarna förstår vi att glappet är stort med måttet räckvidd och antal användare mellan Google och övriga sökmotorer.
Enligt Statistas räckviddssiffror är det Yahoo som efter Bing når flest användare med en räckvidd på 1,3%, efter Yahoo kommer DuckDuckGo med 0,68% räckvidd och sen Ecosia med 0,11%.
Precis som för övriga digitala kanaler finns det skillnader i demografi för användare av olika sökmotorer. Det går så klart inte att bortse från Googles extremt höga räckvidd,
däremot visar flera studier att Bing ofta kan erbjuda en högre konverteringsgrad jämfört med övriga sökmotorer.
Medan Google når flest användare för samtliga målgrupper erbjuder Bing fler äldre användare och med det kanske också en mer köpstark målgrupp.
Bing ska också ligga i framkant när det gäller att indexera visuella budskap som video, ljudfiler och bildmaterial. Så för företag och användare med intresse för bild och rörligt media ska Bing trots en begränsad räckvidd vara ett gott komplement till Google.
DuckDuckGo är sökmotorn för användare som har integritet och sekretess som högsta prioritering.
DuckDuckGO ska inte spara någon personlig cookiedata om sina användare,
vilket innebär att du som användare ska kunna använda sökmotorn anonymt.
För att DuckDuckGo trots sin låga räckvidd ska kunna tillhandahålla en acceptabel sökmotor samarbetar dom med plattformar som Microsoft och Apple som stöttar med innehåll. Via länkarna kan du hitta mer information om räckvidd och informationsinhämtning:
https://www.statista.com/statistics/621418/most-popular-search-engines-in-sweden/
https://duckduckgo.com/duckduckgo-help-pages/translated/ads-by-microsoft-on-duckduckgo-private-search-sv_SE/
SMS (Short Message Service) och mail.
Mottagare behöver först registrera sig för att kunna få erbjudanden via SMS och e-post.
Kallat Opt-in när en person först gett sitt samtycke och godkännande som prenumerant innan marknadsföraren kan skicka erbjudanden via SMS och mail.
Enligt Telekområdgivarnas etiska regler kan ett företag också marknadsföra sina tjänster och produkter via SMS för personer som tidigare har anlitat eller handlat av företaget som är avsändare.
Precis som för dom flesta digitala kanaler går det att styra utskick per mejl och SMS med ett flertal olika variabler som exempelvis:
- Antal mottagare
- Region
- Demografi
- Intressen
- Tid
Möjligheten att kunna anpassa både målgrupp på mottagare och tid för utskick kan förvandla SMS och email till digitala kanaler med hög räckvidd som ger goda resultat.
Via länken nedan kan du läsa mer om Telekområdgivarnas direktiv gällande marknadsföring med SMS.
https://telekomradgivarna.se/betalteletjanster/vanliga-fragor/direktreklam-till-mobilen/
Företagets hemsida och app är viktiga digitala kanaler.
En hemsida och app är ert företags digitala plattformar med möjlighet att nå ut med både information och erbjudanden.
En hemsida och app fungerar också som verktyg för möjligheten att knyta till sig viktiga målgrupper som sen kan ta del av företagets olika händelser och erbjudanden.
Till skillnad från övriga digitala kanaler utsätts inte hemsidan eller i appens innehåll för konkurrens av innehåll från andra marknadsförare. Så du väljer vilken information som ska presenteras för era användare, något som också ökar sannolikheten för att fler användare interagerar under sitt sajtbesök.
Precis som bilar behöver underhåll och service för att fungera behöver en hemsida och app regelbundet uppdateras och underhåll för att prestera och leverera goda resultat.
Sajtägare som arbetar med att uppdatera innehåll och korrigera dom fel som uppstår belönas också med fler sajtanvändare och den intäkt som dom nya användarna tar med sig.
Som företag och marknadsförare kan det så klart vara svårt att säkerställa en hög närvaro i flera olika digitala kanaler.
Gör en analys för att få fram dom kanaler där ert företag på ett så pass kostnadseffektivt sätt kan ha hög räckvidd och nå många användare inom era målgrupper.
Arbeta också fram en plan för att kunna inleda digital relationer med så pass många som möjligt av dom nya användare och potentiella kunder som upptäcker er.